(2016) Vw Kupla -74



Volkswagen Kupla -74




Heh heh... kuinkas sitten kävikään.... ?

Jos minä olen vongannut noiden kolmoskoppaisten Golfien ja Ventojen perään, milloin itse ja milloin minulle tarjottuna, niin tämä oli varsinainen yllätys ja poikkeus edellisiin tarinoihin.

Joskus on ollut juttua, että olisipa kiva joskus hommata junankeula-volkkari
(Vw bus type 1). Niiden hinnat vaan ovat nousseet ihan pilviin, eikä raatokuntoistakaan saa alle kymppitonnin...   eipä silti, kyllä sympaattinen kuplakin voisi olla kiva idea.

Kävi tässä muutama viikko sitten hauskasti; sain pojaltani kutsun eräälle maatilalle katsomaan "hyviä osia"... vähän ihmettelin kun minulle ei kerrottu tarkemmin, mistä oli kyse.
Perillä odotti perinteinen maatilan lato. Tuomas-poikani kertoi minulle, että sisällä olisi "jotain kivaa" ja hän antaisi sen etukäteen synttärilahjaksi, sillä varsinaisen juhlapäivän koettaessa olisin mahdollisesti jo Kiinassa, johon uusi työni minut heittää jatkossa useastikin.

Ei muuta kuin ovia aukomaan ja katsomaan mitä valaisemattoman ladon uumenista minulle olisi tarjolla...
Ladon hämärästä erotin Vw Kuplan - sellainen... varmaan 70-lukuinen ja vaaleansininen varmaankin alkujaan. Nyttemmin vaalealla pohjamaalilla maalattu.. keskeneräinen projektiautohan se siinä.

No, olipa hauska yllätys !!! KUPLA - minulle ?






Pojat, siis sekä omani, että heidän kaverinsa olivat keksineet hommata minulle tällaisen projektiksi - näitä autoja kun ei tosiaan jo ole muutenkin, mutta kyllähän nyt yksi kupla mukaan mahtuu.

Ohessa otoksia noutoreissulta. Huomatkaa, että on siis tosi aikainen kevät.
Hyvin olivat perheenjäsenet minulta asian saaneet pimitettyä. Ja minä kun luulin
eläväni tätä päivää ja olevani perillä kaikesta...



Pientä retuutusta dollyllä.... tarina ei kerro, miksi auto hinattiin takaperin.

Pelottavannäköiset ajovalot (hinausapuvalot) tuijottavat perässäajajia


Eli eipä ne projektit lopu. Tämä auto on valmiiksi kesken, joten varmaankin aloitan kunnollisella inventaariolla ja korin / pohjalevyn purkamisella ja ruosteiden metsästyksellä...
Onneksi auto saa viettää tulevan talvensa tuossa tallissa, sillä oman tallini majoituskyky on jo aikoja sitten ylitetty.

Autoa tarkemmin tutkittuani, se paljastui mitä ilmeisimmin 1200 Standardiksi, Vuosimalli on -74 ja valmistettu Volfsburgissa, Saksassa. Autossa on sellaiset tosi-isot takavalot, jollaiset oli kuplan viimeisimmissä vuosimalleissa. Lisävarusteita ei sitten käytännössä olekaan, joten eipä tarvitse kikkailla sähköjen ja muoviosien kanssa. Paljon paksua peltiä ja mekaniikkaa, sanoisin.
Näin vanha auto on harvoin originaali, eikä tämä kupla tee tähän poikkeusta.
Auton alkuperäinen väri on ollut perus-vaalean sininen, mutta sittemmin päälle on vetäisty tummempikin sininen ja nyt pinnassa on vaihteeksi vaalea pohjamaali. Saapa siinä hiomakone laulaa, että saadaan peltipinta näkyviin ja mahdolliset - siis ilmeiset - ruostevauriot hallintaan. Hauska huomata, miten paksua tavaraa nuo lokasuojat ovat verrattuna nykyautojen pelteihin.






Kaikkiaan siis tosi kiva projekti tiedossa :)
Se, millaiseksi ja minkäväriseksi (-siksi) auto sitten aikanaan tulee, ei ole vielä oikein hahmotuksessa, mutta jospa tässä talven mittaan jotain alkaisi selviämään...

Stay tuned...

Tämä sivusto ja sen useat tarinasta saivat alkunsa eräästä vanhasta Vw Ventosta, ihan tavallisesta perheautosta, joka kerran oli nuoren lapsiperheemme auto Espoossa. Löysin tämän auton vuosikausia myöhemmin hylättynä Salosta. Päätin ostaa auton takaisin kunnostaakseni se ensiautoksi pojallemme, joka kerran tuli synnytyssairaalasta tämän auton kyydissä. Ja kuten harrastuksilla on tapana, alkoi tämänkin juttu laajentumaan; linkit oikealla kertovat jokainen oman tarinansa...