(2016) Sininen prototyyppi Golf






Sininen Proto Golf

No joo... siis tämä "harrastukseni" voi jo luokitella diagnoosilla "Voluntas Automobile Rahjukas" (sairaalloinen kiintymys autonromuihin). Se on sukua autokuumeelle (Febris Automobile Novus), eikä päästä otteestaan, vaikka talli ja tontti niitä alkavat jo olla täysiä ja minua ymmärtävien ihmisten määrä vain jatkaa laskuaan.
Tähän tautiin eivät antibiootit tai angst-lääkkeet auta...


Muistatte varmaan, että hommasin punaisen Golfin aikaisemmin keväällä.... ?
Siihen Oululaisen tuotekehitysfirman konkurssipesään jäi toinenkin Golf - sellainen sininen kuulemma. Oli vähän perusvarusteisempi yksilö, jolla kerrottiin ajetun jotain 47tkm.

No, en kait minä lämpimikseni tästä autosta kirjoittelisi, joten arvaattekin jo idean...
Siispä;  sain mieluisan puhelinsoiton pohjoisista; "vieläkö oot kiinnostunna vähäajatusta kolffista?" - no, enhän minä osannut kieltäytyä...
Pääsevätpähän nämä kovia kokeneet koekaniinit samaan talliin eläkepäiviään viettämään !


Niinpä se toinenkin proto-Golf pääsi pitkästä aikaa tien päälle. Oulusta Tampereellematka taittui saman firman kuorma-autolla, kuin aikaisemminkin. Ensimmäinen väliosoite olisi siis Pirkkala, Tampere, jonne sen on määrä päätyä lähiaikoina.

Deja vu tai jotain sinne päin.


Sen verran tiedän, että tämä sininen proto- Golf on kokenut saman keskushermoston lobotomian eli sen korisähköt on purettu kertaalleen. Ymmärtääkseni tämä yksilön IWS-tekniikka on ollut punaista autoa alkeellisempi, mutta idealtaan kuitenkin sama, josta tarkemmin olen kirjoitellut "punainen proto-Golfin" yhteydessä.


Siinä, missä runsasvarusteisen punaisen proton toimittaja oli Vw Group Saksassa, tämän sininen tuli VW.n maahantuojan, eli Helsingin Herroniemen kautta ja muistuttaa varustukseltaan enemmän perinteistä suomalaista Golfia (GL varusteet). Autoon on sittemmin palautettu osa alkuperäisistä sähköistä, mutta moottori ei ole kuitenkaan suostunut käynnistymään... Ja aikaa kului, eikä omistajilla ollut aikaa tai kiinnostusta saattaa autoa lopulliseen kuntoon. Siinä vaiheessa he muistivat tämän Volkkari-fanin, joka noita haalii itselleen. Loppu on sitten jo historiaa, eikös vaan !

Ohessa muutama kuva autosta sen vielä ollessa Oulun suunnalla niillä samoilla sijoilla kuin punainenkin kollegansa.












12.09.2016
Sain puhelinsoiton, että auto oli siirtynyt viikonlopun mittaan rekkakuljetuksena Tampereelle.
Nyt sitten vain virittelemään noutoa. Tällä kertaa taidan turvautua dollyyn, sillä en viitsi aina olla vonkaamassa sitä maalaamon traileria. Pitäisi kait ostaa oma perässävetolaite.

15.09.2016
Noutoreissu Tampereelta.
Reitti oli jo tuttu ja illanhämärässä saavuimme Tuomas-poikani kanssa (="sinisen Venton" ja sittemmin Golf 5 farmarin omistaja) Pirkkalaan.
Tutun terminaalin pihalta löytyi tämä uusin hankintamme.
PItkään emme autoa ihastelleet iltahämärässä, vaan räikkäsimme sen kiinni dollyyn ja menoksi. Koska käytössämme oli tällä kertaa Valtterin Pajan kevyempi dolly, emme voineet ajaa moottoritietä, sillä kyseessä oli teknisesti katsottuna hinaaminen. Pikkasen tuli penaltia ajassa, kun ajoimme alkumatkan moottoritietä vältellen kaikkien ihme taajamien kautta.


Ohessa kuva syyskuisesta taivaasta menomatkalta ja toinen kuva, kun pidimme paluumatkalla taukoa Forssan liikennekeitaalla.


Kuva ei ihan anna oikeutusta tälle värikylläisyydelle
- hetki ennen hämärää Humppilassa matkalla Pirkkalaan


Tämänkertainen karavaani; veturina Tuomaksen Vw Golf
Tästä on sitten hyvä jatkaa viikonloppuna pikkasella inventaariolla ja puunauksella.
Autoa kun ei ole pesty varmaan vuosiin. Tavaratila ja sisustus on täysi varaosalaatikoita sekä osittain purettuja ja laatikoissaan olevia tehtaan uusia osia.
Varmaankin pyrin siistimään auton talvisäilytystä varten ja jatkaa sitten keväällä.
Nythän minulla on sitten kolme harrastetyömaata; Valkoinen farmari ja nämä kaksi protoa...
Olisiko nyt aika jo himmata näiden hommaaminen ja keskittyä saamaan autoja valmiiksi.
No, katsotaan nyt.. sanoisin, kun on nuo synttäritkin kohtapuoleen...




Kotipihassa... pesurit esille !!!
Seuraavana päivänä

Seuraavan päivänä

Protokaverukset taas yhdessä.

Muutaman tunnin aherruksen jälkeen sininen Golf alkoi taas kiiltämään. Toki vuosien seisominen tahraavien puiden alla oli jättänyt jälken vaakapintoihin, jotka paranevat vasta puleeraamalla, mutten siihen nyt ryhtynyt, kun päivät vain lyhenevät ja kunnollisen lopputuloksen saamiseen tarvitaan valoa, paljon valoa ja tietysti kunnon aineet ja kärsivällisyyttäkin pikkasen. Tässä samalla päivitin etuvilkut ja vanteet renkaineen tyylikkäämmiksi. Allaolleet originaalirenkaat olivat pahoin halkeilleet, vaikka ilman pitivätkin. Lisäksi niiden vanteet olivat pykälää vanhempaa mallia, eli ns. kakkoskoppaisesta Golfista.

No, sitten selvittelin, miksi auto ei starttauksesta huolimatta ei edes yrittänyt käymään.
Pikainen diaknoosi kertoi, ettei moottori saa polttoainetta, kas kun bensapumppu ei pelitä kun ei saa sähköäkään...  Toisaalta, auto on tankattu viimeksi vuonna 2008, joten voihan se olla tuo bensakin aika laimee litkua. Voisihan tuon koneen vielä laittaa laulamaan ennen talviunia.


Muutenhan tämän auton kohdalla odottaa sama johtojen palautusremppa kuin punaisessakin Golfissa, mutta siihen riemuun ja tuon punaisen viimeistelemiseen ryhdyn vasta keväällä, sillä uuden työpaikan ja pitkien työpäivien vuoksi tälle harrastukselle ei tule ikävä kyllä jäämään arkisin aikaa. Nyt saa harrastus joustaa muiden kiireiden edessä.


On tavalla kiva ajatella, että aikoinaan samassa firmassa koekaniineina olleet ja samoilla seuduilla kulkeneet autot ovat päätyneet tänne varsinaiseen Suomeen samaan talliin viettämään eläkepäiviään.

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin on kiva päättää tältä erää, vaikkakin lupaan, ettei kaikki ole vielä tässä tältä vuodelta. Stay tuned !








Maaliskuussa 2017 nämä kummatkin protot kärrättiin takaisin talliin.
Tavoitteeni on jatkaa ensi punaisen Golfin kanssa ja siitähän sitten juttua riittää tuolla rinnakkaisella sivulla.
Tämä sininen viettää lähinnä aikaansa siinä vieressä. Saapahan olla kuivassa ja lämpöisessä, ettei ainakaan pahempaan kuntoon menisi. Samalla tämä auto toimii hyvänä referenssinä, kun punaista vieressä elvytetään.

Ohessa pari kuvaa nyt kuitenkin.
SInisen Golfing tavaratila on täysi auton alkuperäisiä johtoja tarkasti eriteltyn ja luetteloituina. Mukana on paljon VW:n toimittamia varaosia, liittimiä ja muita tarvikkeita.


Tavaratilassa odottavat originaalit johdot - kaikki tarvittavat, toivon niin.

Protojohdotus on katkottu aika suvereenisti, joten purkuhommiksi menee, että
saan nämä vanhat pois ja alkuperäiset tilalle.
Eipähän se ole kilometrien kiroissa tämäkään auto...

Sininen proto tärähti kerrasta käymään, kun asensimme autoon uuden polttoainepumpun.
Näissä 3-generaation Golfeissa ja Ventoissa bensapumppu on yksi yleisimmin laukeavista osista ja sen jälkeen ei mennä meträkään, eikä kone edes lupaa vaikka kuinka sahaisi startilla. Lieko Lucaksen tekele, kun noin kehno peli on.
Sitä sitten ollaan ajeltu tallista pihaan ja pihasta talliin... eipä juuri muuta.

PItää ottaa nämä kummatkin protot työn alle... joskus.
Se ei olisi kuin yksi pitkä päivä / auto, mutta koetapa saada sellainen keskeytyksetön hetki, niin taidetaan puhua ensi vuosituhannesta tai jotain...

Siispä protot ovat vieläkin vähän vaiheessa, mutta eipä ne siitä happane ja se on tämän harrastuksen hyvä puoli.

Heinäkuussa 2017 istutin alle uudenkarheat nokialaiset kesärenkaat huippusiisteille orkkisvanteillaan... nuo kun tarttuivat jostain mukaan "kun halavalla sain".
Siinäpä ne sitten olivatkin tämän auton viritykset tältä erää.
Ihan kuin keljuillakseen auto ei käynnistynyt millään kun olin siirtämässä sitä  pitkäaikaissäilytykseen.
No, lihasvoimilla liikuttiin sitten dollyn kyytiin. Tulevat (määrittelemättömät) ajat sitten kuivassa ja suojaisassa säilytyksessä.


Tämä sivusto ja sen useat tarinasta saivat alkunsa eräästä vanhasta Vw Ventosta, ihan tavallisesta perheautosta, joka kerran oli nuoren lapsiperheemme auto Espoossa. Löysin tämän auton vuosikausia myöhemmin hylättynä Salosta. Päätin ostaa auton takaisin kunnostaakseni se ensiautoksi pojallemme, joka kerran tuli synnytyssairaalasta tämän auton kyydissä. Ja kuten harrastuksilla on tapana, alkoi tämänkin juttu laajentumaan; linkit oikealla kertovat jokainen oman tarinansa...