(2016) Punainen prototyyppi Golf







Punainen proto-Golf 



Jassåå - ei ne nämä volkkarit maailmasta lopu...

Oikeastaan minun piti olla talvilomalla, ja olinkin joo.
Tuolla etelän lämmössä oli iltaisin aikaa surffailla ja niinpä taas yksi Volkkari osui silmiini.

Tämä oli siis ihan eri juttu kuin aikaisemmat - ihan totta !!!

Antakaas kun kerron...
Aikaisemmat autothan ovat olleet enemmän tai vähemmän käytettyjä ja ruosteenraiskaamia käyttöautoja, joista on otettu irti se mitä niistä on saatu ja sitten joku meikäläisen tapainen touho astuu mukaan kuvaan ja ostaa sen itselleen, kun omistajan kiinnostus on jo hiipumaan päin tai kärry on jopa pompannut katsastuksessa.
Tämä Golf on toista maata...
Auto on käytännössä lähes ajamaton. Mittarissa on total- lukema tosiaan vain 10046km.
Kuulostaako aika kummalta lukemalta 21 vuotta vanhalle autolle?

Juttu kuuluu näin:
Oulun suunnalla toimi IWS- niminen yritys, joka alkoi kehittää uutta mullistavaa auton sähköjärjestelmää 1990-luvun alkupuolella.
Yrityksen idea oli uudistaa autosähköjärjestelmä syöttämällä virtaa hajautetun älyn avulla niin, että kaikki tietoliikenne kulkisi yhtä ja samaa dataväylää pitkin älyrasiasta toiseen. Nämä sensorit, ns. Nodit huolehtisivat varsinaisen älyn jakelusta ja niiden ohessa autossa olisi vain yksi valtavirtapiiri, joka huolehtisi energianvälityksestä. Idea oli vähentää autoon asennettavan johdotuksen määrää ja monipuolistaa mallivalikoimien mukanaan tuomien varusteiden helppo liitettävyys.

Yhteistyö Vw- konsernin kanssa kulminoitui kahden testiauton toimittamiseen Ouluun testialustoiksi.
Niinpä tarinamme punainen Vw Golf, joka rullasi Volfsburgin tuotantolinjalta uutena tammikuussa 1995, sai osoitteekseen IWS- Corporation, Oulu, Finland.
Saksasta lähtiessään autossa oli sentään Vw-tehtaan kilvet;
WOB CV 664
, mutta Suomeen päästyään autoa ei koskaan rekisteröity Suomen ajoneuvorekisteriin, eikä sitä myöskään verotettu sen mukaisesti. Se toinen - sininen Golf - tuli vastaavasti Suomen mahantuojan kautta. Se kulki ihan suomen rekisterikilvissä ja sen myyjä halusi pitää itsellään.

Golfeista tuli koekaniineja....

Punaisesta Golfista riisuttiin käytännössä kaikki alkuperäinen body-johdotus pois. Alkuperäistä sähköjärjestelmästä jäi jäljelle vain moottorin- ja automaattivaihteistonohjaus.
Tilalle asennettiin uusi johdotus, joilla testattiin uutta järjestelmää ja sen komponenttien toimintavarmuutta. Myös Vw- konserni oli kovin kiinnostunut ratkaisuista ja Wv Volfsburg tilasi auton Saksaan heidän omiin testeihinsä, joiden tavoitteena oli selvittää kuinka häiriöaltis tai kestävä tuo järjestelmä olikaan. Testit olivat tuloksellisia ja järjestelmä ylitti Vw:n omat odotukset. Tuolloin Volfsburgissa pyörähtäessään Golfiin vaihdettiin öljytkin. Mittarissa oli n. 6tkm.
Ouluun palattuaan punaista Golfia käytettiin toisen Golfin rinnalla tuotekehitystesteissä ja –alustana, mutta rekisteröimättömänä, koekilpisenä autona siihen kertyi varsin maltillisesti kilometrejä. Autoa toki käytettiin Suomen teillä, mutta väliaikaisin rekisterikilvin vain.

IWS:n jouduttua omistajavaihdosten vuoksi ikävään välikäteen ja lopulta konkurssiin, jäi tämän Golf vaille tarkoitustaan ja se jäi varastoon suojahupun alle.
Tämän Golfin testauksien pohjalta kuitenkin syntyi lopputuotteita; lähes joka toisessa ambulanssissa on tämän firman kehittämä järjestelmä käytössään.

Kun seuraavan kerran näette ohikiitävän ambulanssin välkkyvine valoineen, jonka sisällä loistavissa valoissa autetaan hädässä olevia, muistakaapa antaa tietä tälle tärkeälle kuljetukselle ja pikkasen rispektlle pienelle oululaiselle firmalle ja sen punaiselle Golfille työpanoksestaan vuosia tätä ennen. Tämä on ainutlaatuinen koekaniini !




IWS: n tuotteet tositoimissa


Tämä koekaniiksi joutuminen tavallaan pelasti Golfin joutumasta jokapäiväiseen ajoon, mutta teki siitä samalla tieliikennehylkiön, kun autoa ei Suomeen virallisesti tullattu ja verotettu. Ja haittaahan ne puutuvat sähkötkin katsastusta jonnin verran veikkaan ...
Jossain vaihessa Vw- konserni olisi halunnut auton takaisin romuttaakseen sen prototyyppinä, mutta jostain syystä ideasta kuitenkin luovuttiin.

Hyvä niin.. ajattelen nyt.

No, siten takaisin tähän päivään!

Tämä konkurssin vuoksi ulkoruokintaan joutunut kiiltävän punainen Golf oli ollut myytävänä ensin nettiautossa, muttei se mennyt kaupaksi kilvettömänä, verottomana sekä teknisesti puutteellisena. Seuraavaksi oululaisomistaja laittoin auton myyntiin nettivaraosaan, sillä eipä tuollaiselle autolle juuri muuta kohtaloa ole kuin varaosiksi ja sellaisena sitä sitten markkinointiinkin.
No, minä sen sieltä bongasin ja aloin sitten kauppaa hieromaan.
Sähköpostit vain sinkoilivat Dubain lomapaikkamme ja Oulun välillä !


Myyntikuva netistä - majakat vielä katollaan

Kuin uusi - tosin ei kilvissä koskaan
Pian pääsimmekin yhteisymmärrykseen hinnasta ja toimituksesta.
Auto tulisi "lähiaikoina" Oulusta Tampereelle rekkakyydillä ja siitä eteenpäin sitten minä vastaisin sen kuljetuksesta. Siinä sivussa ostohintakin muuttui entistä maltillisemmaksi minun massilleni. Osina auton hinta olisi ollut satasia korkeintaan... Veikkaan, että tarjoukseni tyydytti kumpaakin osapuolta lopulta.
Kaupantekoa varmaankin avitti lupaus, että auto tulisi tällaiselle harrastajalle, joka ei trokaa sitä osina eteenpäin, vaan sitoutuu pitämään auton sellaisenaan ja jopa palauttamaan entistä ehompaan kuntoon.
Kuvien perusteella kyseessä olisi siis Vw Golf GL 5D - 95.
Varustelistalle oli valittu kait kaikki, mitä tuollaiseen autoon saattoi tuolloin tilata; automaattivaihteisto, ilmastointi, sähköikkunat (kaikissa ovissa), kattoluukku, tehtaan vetokoukku, sumuvalot jne jne...

Sitten vain sinnikästä odottelua...

Muutamaa viikkoa myöhemmin tulikin ilmoitus, että Vokkelo oli päässyt matkaan kohti eteläistä Suomea !



Golf kiipeää kyytiin....


.. ja nyt eikun ruikuttamaan veturia ja kärriä lainaan. On hienoa, kun näitä tuttuja ja ystäviä löytyy. Nyt veturina oli Vw Transporter, sillä olin jossain välissä tajunnut, että oman Volvo V70:ni rekisteriotteeseen merkatut vetopainot eivät sallisi tällaista yhdistelmää, vaikka ajokortissani noita kirjaimia kait olisikin riittävästi. Kuinkahan monta volkkaria olenkaan noilla Volvoillani kiskonut... Trailerina oli taas tuttu ja pikkasen ylijäreä maalaamon vaunu.

Pirkkalasta auto löytyi sovitusta paikasta. Siinä se odotteli orpona räntäsateessa rahtiterminaalin pihalla.


Pirkkalassa rahtiterminaalinpihalla odottelemassa

Niin veturi kuin vedettäväkin volkkareita
Ei olisi voinut surkeampi keli noutaa tuota autoa Pirkkalasta; ämmiä satoi koko horisontin leveydeltä. Lopulta kuitenkin pääsin perille - luonnollisesti Humppilan hampurilaistauon kautta. Yllättävän hyvä veturi tuollainen paku on; ei turhia hötkyile ja mennä jolkuttaa pyyteettömästi seutukunnasta toiseen.

Seuraavana päivänä katsastelin ostostani tarkemmin - luonnollisesti kunnon pesun jälkeen. Täytyy sanoa, että eipä auto juuri uutta häpeä. Muutamissa kohdissa on jotain pientä osumaa, mutta voisinpa väittää auton olevan ruosteeton sanan varsinaisessa merkityksessä; lokasuojien reunat ja ja luukkujen alareunat ovat kuin uudessa autossa.
Alla pyörivät ensiasennus-Misukatkin, jotka pultattiin autoon alle Wolfsburgin tuotantolinjalla 21 vuotta sitten. Ei ole vuotoja, nitinöitä ja natinoita.Huoltokirjan mukaan autoon on sentään vaihdettu öljyt pari kertaa; ensimmäisen kerran vuoden ikäisenä mittarilukeman ollessa 1000km ja toisen kerran joskus vuosituhannen vaihteessa Saksassa, kun mittarissa oli rapiat 6000km.
Eka pesun jälkeen kotipihassa


Toiselta puolelta kans

Ensiasennus-Michelinit alla

Moottoritila ei juuri uutta häpeä

Ei montaa kertaa tankattu...

Kuin uusi sisustus

Takapenkillä ei ole koskaan istuttu

Ratti - kuin uusi

Total 10046km !

Ajopäiväkirjojen mukaan autolla ei ole ajettu kymmeneen vuoteen.
Autohan siis käynnistyy oikein hyvin, mutta....... siihen ne toiminnallisuudet sitten jäävätkin. Käytännössä kaiki sähkötoiminnot puuttuvat pyyhkijöistä, vilkuista, valoista, ilmanvaihdosta, keskuslukituksesta jne....Merkittävä osa johdotuksesta on kokonaan poistettu, mukaan lukien sulake- ja reletaulu. Nuo toiminnot on korjattu uusilla ”CAN”- väyläisillä ratkaisuilla, jotka oli vielä ennen myyntiä purettu suurelta osin pois.

Eli tässäpä uudenlainen pähkinä; palauta kaikki sähköt ja toiminnallisuudet !

Lisävipuna tässä kaskessa on se, että originaali johtosarja on kadonnut jonnekin vuosien saatossa. Onneksi minulla on yhden automaatti-Golfin sähköjohtosarjat tallessa, joten niihin on sitten turvautuminen jatkossa. 
Hyvää tässä autossa on paljon enemmän, kuin huonoa... 
En ostanut tätä myydäkseni vaan pitääkseni, joten ajan kanssa laittelen tätä, niinkin tuota "valkoista Golf Varianttiakin", ja "punasta Ventoa" ja "sinistä Ventoa" ja Datsun 100A:ta
ja.. ja...


10.04.2016
Pikkasen sain aikaa tällekin projektille.
Otin kaikki lattiamatot irralleen ja poistin niiden alta kosteita äänieristeitä.
Ulkoseisonnan aikana lattiamattojen alle oli pääsyt kosteutta. Ruostuminen ei sentään ollut päässyt alkuun, joten antaahan nyt kuivaa vain. Samalla aloin purkamaan tuota protojohdotusta; näköjään kaikki auton johdotus on rakennettu uudelleen. Käytännössä tämä tarkoittaa koko sisustuksen purkamista kojelautaa myöden kun selvittelen palautettavan johdotuksen reitityksiä ja tietty vanhojen poistoa...

Lisäksi teetin kattotelineisiin uuden avaimen, joten sain nekin pois katolta ja vaikkapa käyttöön joku toinen kerta.

Siinäpä sitä varmaan onkin urakkaa. No, levätköön rauhassa hetken aikaa, sillä tätä kirjoittaessa olen taas kerran jossain kymmenien tuhansien kilometrien päässä kotoa.


21.04.2016
Toiset rakentelevat palapelejä. Toiset pelaavat tietokonepelejä.
Minulla on tässä ihan oma "sähköinen palapeli"...
Ohessa pari otosta toisesta automaatti- Golfista puretusta johtosarjasta.
Vihreät lappuset kertovat siitä, että olen tunnistanut ko. toiminnon ja tiedän, minne johdon on aikanaan määrä päätyä tämän auton uumenissa.

Johtosarja

Pikkasen vielä pitäisi etsiskellä...


Toukokuu 2016

Sateinen viikonloppu... no, sitten olisi aikaa rakkaalle harrastukselle, eiks vaan.
Uusi johtosarja, siis toinen uusi johtosarja, on odotellut merkattuna komennustaa tähän Golfiin. Se ensimmäinen johtosarja olikin autosta ilman keskulukitusta, joten purin sitten toisenkin sarjan käyttööni.

Ennenkuin pääsen asentamaan näitä originaalijohtoja, pitää nuo tuotekehitysjohdot ja kytkennät poistaa hallitusti. Ei meinaan ihan pikkujuttu joo...

Olin jo pikkasen riisunut tavaratilan sähköjä, mutta nyt otin sitten oikein työkalut käteen ja pirssin sisustus palasiksi.Tämähän käy jo rutiinilla, mutta varovainen täytyy olla, etten riko mitään.

Ja sitä johtoa vaan tuli ja tuli ja tuli esille... voi hyvää päivää, sitä liittimien ja mustalla suojasukalla varustettujen johtojen määrää !!!

Arvatenkin koko sinusta piti purkaa pois ja kojelautaakin niin pitkälle kun viitsin.
Aina välillä kesken johtojen purkamisen käynnistelin autoa varmistaakseni, etten ollut karsinut mitään kriittistä auton käynnistykseen ja kulkemiseen liittyviä johtoja...

Ohessa kuvia hieman karummasta Golfista.


ei paljoa paikoillaan enää...
Kohtuullisen karu kokpitti - ei johdon johtoa...
Johtosarja eriteltynä ja merkattuna lattialla auton
edessä. Oikealla purettu johtosarja...


Ihan vain sananen noista johtosarjoista.

Tunnen olevani aika kätilö, kun purin johtosarjan toisesta Golfista siististi ja kärsivällisesti  ja urologi kun syötin ne vielä tuollaisen deodoranttipurkin korkin kokoisen reiän kautta pois.

Seuraavaksi olen sitten varmaan neurokirurgi kun tuo merkattu uusi "keskushermosto pitäisi istuttaa tähän automaailman "Frankestainiin", jossa ei johtoja ole enää ollenkaan.
Se mikä tässä on hyvää, on liittimien saksalaisen tarkka koodaus;samalle alueelle ei pitäisi (Huom konditionaali) tulla kahta samanalaisella liittimellä varustettua johtoa... mutta pikkasen kylmää arvuutella, että starttaakohan tuo auto enää koskaan...Näistä kinkereistä sitten lisää tuonnempana.

Hyvin alkanut Golfin entistämisprojekti koki kolauksen kesäkuun alussa, kun työnantajani Microsoft päätti irtisanoa meidät kaikki mobiiliosaajat, rapiat 1350 tyyppiä. No, se laittoi kesän prioriteeit uuteen uskoon ja tämä Golf sai siirtyä sivuun. Niin vain koko kesä meni töitä hakiessa ja haastatteluissa ravatessa. Lopulta elokuussa allekirjoitin uuden työsopimuksen ja aloitin uudet työt Helsingissä syyskuun alussa.

Tämä tarkoittaa autoharrastuksen hidastumista, sillä arkisin työpäivät venyivät matkoineen niin pitkiksi, ettei harrastamiselle jää juuri aikaa.

Sen verran nyt sittenj sain aikaiseksi, että Vw- laivastoni täydentyi vielä yhdelä autolla, "sillä toisella protolla", eli IWS- firmaan jääneelle  - aikaisemmin mainitulla - sinisellä Golfilla.
Nyt ovat kaverukset taas yhdessä.

Se mikä tässä harrastuksessa on kivaa, että jos ei ole aikaa tai rahaa, autot kyllä odottavat seuraavaa sopivaa hetkeä.


Kaverukset taas koolla :)




Ja puunauksen jälkeen sitten väliaikaiseen säilytykseen kotipihaan.
Tallissa kun on jo viisi muuta autoa...


...Ja maaliskuussa 2017 sitten vuorostaan sisään talliin - harrastetalliin, voisin sanoa, sillä
käyttö-Volvot jäävät vuorostaan ulkoruokintaan.




Sininen Vento, Valkoinen Golf- Variant, Datsun 100A ja perällä proto-Golfit


Siitäpä alkoi taas tuukamointi, että mikä se tätä autoa vaivaa....
Tässä punaisessa kaunokaisessa kun ei ole oikein mikään sähköihin liittyvä kunnossa vielä.

Pienen puuhastelun jälkeen alkoivat autoon istutetut sähköt rokkaamaan.
Ajovalot, vilkut ja pyyhkijät heräsivät henkiin. Auto ei edelleenkään käynnistynyt... avaimesta. Se meinaan hörähti käymään kun ruuvimeisselillä oikosulki vaihteenvalitsimen asennosta vastaavan releen. Ihan kiva huomata että valtaosa istuttamistani sähköistä on siis elossa, vaikka vielä pikkasen viturallaan.
No, taistelu jatkuu. Kaikesta oppii ja jos vielä muistaisi sitten samat metkut, kun alan työstämään sitä sinistä velipoikaa sitten aikanaan.



Nämä parkit eivät ole palaneet yli 10 vuoteen..
Mainoskilpi valaistuna


Olihan tuo ECU / pyyhkijä / suodatintila ennenkin siisti mutta nyt
se suorastaan hohtaa

Projekti ei vaan ottanut edetäkseen. Arjen kiireitä tässä nyt syytän, mutta on siinä vähän tottakin, kun nykyään arki-iltaisin olen vain muutaman tunnin kotona hereillä... harrastaminen jää viikonlopuille ja lomille.
No, olen varmaan ennenkin todennut, että tämä n siinä mielessä kiva harrastus, että autot kyllä odottavat jos budjetti tai aikataulu eivät aina antaisikaan periksi.

Siispä, Golf kyllä käynnistyy, mutta vähän kikkailemalla.

Jatkakamme tätä projektia sitten vuonna 2018...




Pitkäaikaissäilytyksessä - kuivassa ja suojassa


Tämä sivusto ja sen useat tarinasta saivat alkunsa eräästä vanhasta Vw Ventosta, ihan tavallisesta perheautosta, joka kerran oli nuoren lapsiperheemme auto Espoossa. Löysin tämän auton vuosikausia myöhemmin hylättynä Salosta. Päätin ostaa auton takaisin kunnostaakseni se ensiautoksi pojallemme, joka kerran tuli synnytyssairaalasta tämän auton kyydissä. Ja kuten harrastuksilla on tapana, alkoi tämänkin juttu laajentumaan; linkit oikealla kertovat jokainen oman tarinansa...