Vw varaosaautot


Tälle sivulle ajattelin kerätä tarinoita toisista Ventoista ja muista Volkkareista, joita olemme käyttäneet varaosiksi tai joita olemme korjanneet ja myyneet eteenpäin.
Niitä on jo muutama...




1. Viininpunainen -95 Vento Perttelistä
    - romutettiin muualla / osiksi (2012)

 
Tämä Vento oli muuten oikein hyvä auto, mutta sen kannentiiviste oli korkannut, eikä omistajalla ollut intoa sen korjaamiseen. Auton kilvet oli jo palautettu, ja se odotteli Kuusakosken romukuormaan siirtymista, kun saimme siitä vinkin.
Lyhyin osien noutamatka - just kilometrin verran :)
Tämän auton osia käytettiin "Sinisen Ventoon"ja joitakin annoin eteenpäin, kun silloin oli olettamus, että tämä Vento touhu jää yhteen autoon...



2. Tumman harmaa -94 Vento Rekijoelta
    - romutettiin omassa pihassa / osiksi (2012)


Tämä Vento oli tullut Suomeen vanhoilla päivillään virolaisen työmiehen autona.
Autossa oli sitkeä käynnistymisongelma sekä orastavaa ruostevikaa.
Auto oli tumman harmaa ja vuosimallia -94.

Päätin tarjota jotain ostaakseni sen varaosaautoksi. Olihan autossa samainen, kertoman mukaan hyväkuntoinen 1.8- litrainen ABS-moottorikin... Tämän virolaiskaverin rivitalonaapurit olivat alkaneet vihjailemaan kilvettömän auton siirtotarpeesta,
joka osaltaan nopeutti kauppaneuvotteluja.

Muutaman tekstiviestin jälkeen pääsimme sopuun hinnasta ja kävin noutamassa sen siviili-Volvollamme, johon oli tällä kertaa köytetty Halikon VPK:n telivaunu.

Tämä harmaa Vento oli alkujaan toimitettu Saksaan, josta sittemmin Viroon ja sieltä tämän virolaisen kaverin työautoksi Salon seudulle, jossa nämä ihmeelliset käynnistysongelmat olivat alkaneet.
Koska tämä auto ei ollut suomen kilvissä, ei sen korjaamista ja liikenteeseen palauttamista voinut harkita Suomen autoverojen vuoksi. Kaikkiaan oli harmi romuttaa tämä näennäisesti siisti auto. Ei se ihan ruosteeton ollut, joten ihan hyvä loppujen lopuksi näin.
Parin viikon näpertelyjen jälkeen jäljelle jä vain rullaava kori, jonka Kuusakosken noutopalvelu armeliaasti ja ympäristöystävällisesti nouti pois. Joitakin osia jäi omaan käyttöön ja vastaisen varalle, mutta osan myin ylimääräisinä eteenpäin.

Hassua, että osiksi myytynä sain autosta paljon enemmän kuin itse koko autosta maksoin.
Vaimokin katsoi suopeasti, kun projekti ei vienyt rahaa - vähän jopa toi. Ystävällisesti Kuusakoski toimitti postitse virallisen romutustodistuksen sekä 500€ etukupongin jos nyt olisin ostamassa uutta autoa... hauska juttu, että sekin tuli sitten käytettyä, mutta on kokonaan toinen tarina ja kerrottakoon joku toinen kerta.

Muistoksi ohessa pari kuvaa kun auto oli vielä kokonainen...









3. Viininpunainen -93 Vento Akaasta
    - romutettiin muualla / osiksi (2013)


Tämän auton originaali takaspoileri kiinnitti huomioini nettivaraosassa keväällä 2013.
Tämä varsin vähän ajettu automaatti-Vento oli jäänyt seisomaan vuosiksi kun
automaattilaatikolle ei ollut löytynyt korjaajaa.
Auton 2-litrainen moottori oli jo irroitettu toisiin tarkoituksiin ja minä sitten ampaisin paikalle katsastamaan ruhoa; perushyväkuntoinen auto, josta irtosi mukaan mm. vaalea GL-sisustus, jota tullaan käyttämään "punaisessa Ventossa". Myös takaluukku ja ovet kelpasivat mukaan ja ties mitä muuta pientä kivaa :)
Peräkärrille oli käyttöä tuolla keikalla.


4. Tiilenpunainen -95 Vento Somerolta (2013)
    - romutettiin muualla / osia myyntiin


Tämä auto oli jo purettu suurelta osin kun sain siitä tietoa Tori.fi´n kautta.
Tämä Diesel-tekniikalla aikoinaan varustettu Vento luovutti minulle mm etulokasuojansa, takaluukkunsa, puskurinsa ja kuskin oven myytäviksi eteenpäin Turun suunnalle. Sittemmin vierailin autolla rälläkkä kädessäni, jotta "AVK Vento" sai uuden runkoaisan pätkän.
Itselleni jäin "amerikkalaismalliset" täyspunaiset takavalot.
Ehkäpä vielä jotain tarvittaisiin... siellä se makoilee...



5. Valkoinen -93 Vento Liedosta
    - romutettiin omassa pihassa / osiksi (2014)


Tämä auto oli myytävänä Liedossa 180,- hintaan kesäkuussa 2014.
Yksi hyvinpidetyn auton tunnusmerkkejä on tallellaolevat kapselit ja muutenkin ryhdikäs ulkoasu. Tämä auto oli juuri sellainen. Auton katsastus oli jäänyt tekemättä, sillä auto oli jäänyt tarpeettomaksi ja siinä tiedettiin olevan katsastuksen hylkääviä vikoja, kuten heikot takaiskarit ja haljennut tuulilasi.
Auton kuitenkin kerrottiin käynnistyvän ja olevan ajokuntoinen...
Tein tarjouksen 120,- jonka myyjä hyväksyi muutamaa päivää myöhemmin, kun muut kandidaatit tarjottelivat vaihdossa telkkareita ja muuta ryönää.

Ei siis mikään suursijoitus, mutta tarttuipahan mukaan ja oli riittävän lähellä.


Paikalla todettuna auto vastasi odotuksia ja kaupat olivat ohi n 5 minuutissa.
Eikun autolla kohti Saloa. Hyvinhän tuo matkan kulki, vaikka renkaat huutivat aivan kauheasti ja auton perä jojotti iskunvaimentimien olemattoman tehon vuoksi.
Sisustus oli sitä ensimmäistä vuosikertaa, eli sama sininen millainen Tuomaksen
"Sininen Ventokin" oli alkujaan.
Kone kävi nätisti, vaihteet ja jarrut toimivat kuten kuluikin.
Vasta perillä hoksasin, että auto oli ollut enne myyntiä seisonnassa (liikennekäytöstä poistettuna), joten enpä olisi saanut ajaa autoa metriäkään tieliikenteessä ilman siirtokilpiä...
... No, onni, ettei poliisit minua hoksanneet tuon muutama kymmenen kilometrin matkalla.


Liedossa odotteli tällainen Vento.


Perillä kotona totesin auton kuitenkin helmoista ja pohjastaan pahoin ruostuneeksi.
Ruosteet oli kätevästi peitetty lasikuitukankaalla ja massalla... tulee ihan 70-luku mieleen :)
Autoa tunkatessa tunkki nousi rutisevan äänene säestyksellä - auto ei. Ja se tunkki oli iso hallitunkki, joten syntyneiden reikien koko oli luokkaa teelautanen... no way !
Kun ruostekorjauksien hintaan olisi lisätty maalaustöitä, takaiskarit, uusi tuulilasi jne olisi korjausten hinta omakustanteisenakin ylittänyt auton markkina-arvon.
Johtopäätös; purkuun menee.


Kolmen illan aikana Vento palastui aika pieneksi.
Ensimmäinen kuva on ostoillalta ja toinen näin vajaa viikko myöhemmin.
Autosta poistuu vielä todella hyvin käyvä moottori+vaihdelaatikko, jotka sittemmin huollettuina aseettuvat "Sinisen Venton" nokalle Tuomaksen ollessa armeijassa.
Samoin siisti sisustus taitaa löytää tiensä samaan autoon.

Nyt on taas osia omiin ja muiden tarpeisiin.



Näennäisen siisti - "pintaruostetta" voisi myyntimies sanoa

Lähdössä moottorinirroituksen...


Kätevästi pakattuna viimeiselle matkalleen Kuusakoskelle


6. Tumman sininen -94 Vento Tarvasjoelta
    - myytiin saman tien kunnostukseen (2014)


Tämä auto oli niinikään myytävänä Nettiautossa. Hinta oli kohtuullinen, mutta eipä ollut autokaan enää ihan iskussa; Ulkoisesti melko siistin auton moottorin kannentiiviste oli pettänyt jo toistamiseen. Lienee perinteinen termostaatti + veripumppu parivaljakko heittäytynyt hankalaksi, jolloin omistajalta loppui mielenkiinto ja auto jouti toipilaana myyntiin.

Koska auto ei mennyt toivotulla hinnalla kaupaksi, otti myyjä yhteyttä minuun ja kaupat saatiin sovittua pikaisen keskustelun jälkeen.

Hain auton puomilla hinaamalla, enkä tuonut sitä edes kotipihaan, sillä moottoriremontteihin minun taitoni ja työkaluni ovat kovin rajalliset. Autohan käynnistyy ja kulkee oikein hyvin,mutta hyvin pian lämmöt alkavat nousta ja edessä on jäähdytysnesteiden pikakiehutus.
Omin avuin volsu jaksoi nosturille, jossa tarkastelimme sen pohjaa ja muutakin olemusta.
Alustavasti tutkittuna auto tuntui oikein rehdiltä peliltä, kun vaan saa tuon moottorin korjautumaan ja sistii auton yleisolemuksen muistuttamaan sitä tumman sinistä "kolmatta Ventoa". Tässä vaiheessa iski taas työreissu ja siksi päätin myydä auton sen korjauksen paremmin osaavalle kaverille,jonka tallille auto alunperinkin jo hinattiinkin.Osallistun itse sen elvyttämiseen osien (hei, niitä riittää kyllä) toimittamisen ja yleismekaniikan hallinnan muodossa.
Sittemmin auto sai kokonaan toisen moottorin varaosavarastostani, sillä alkuperäisen korjaaminen osoittautui liian työlääksi. Myös kylkien ruosteet korjattiin ja kyljet malattiin uudelleen. Vanteiden siistiminen, alkuperäiset kapselit ja niin vain Vento vaihtoi omistajaa. Tänne Salon seudulle se kuulemma jäi, kertoi auton korjannut ja minulta ostanut nuorimies.

7. Harmaa -94 Vento Valkeakoskelta
    - myytiin eteenpäin ja kunnostettiin (2014)


Matka jatkuu ja laulu soi... :)

Elikkäs taas tuli tarjolle "hyvä ja halpa" Vento.
Ihan totta - myyjä otti minuun yhteyttä, joten eihän sellaisesta tarjouksesta voinut kieltäytyä.

Näillä autoillani on aina joku tarina. Niin on tälläkin Ventolla.

Tämä auto on alkujaan toimitettu ja palvellut Saksassa päätyen vanhoilla päivilään vaihtoautoksi. Keväällä 2010 Islannin tulivuorenpurkauksen johdosta lentoliikenne pysähtyi Euroopassa vajaaksi viikoksi. Ihmiset jäivät jumiin lentokentille. Niin myös eräs Valkeakoskelainen kaveri jäi jumiin Saksaan ja päätti palata kotiin toisella tavalla;
hän päätti ostaa halvan auton ja ajaa sillä Suomeen; niinpä vanha Vento saksanmaalla sai uuden pestin pohjoiseen :)
Auto oli perushyvässä kunnossa, mutta varmuuden vuoksi pyöränlaakerit vaihdettiin ennen tuota maratonia Suomeen.
Perillä Suomessa auto jopa rekisteröitiin Suomen kilpiin, mutta Volkkarit eivät tainneet olla perheelle mielisiä ajokkeja ja se jäi seisomaan tarpeettomana. Viime vuonnakin sillä oli ajettu vain 30km ja se oli oikeastaan tuon Valkeakoskelaisen firman pihassa lumitöiden ja muiden toiminnan tiellä.

Facebookin autoharrastuspalstalla mainitsin tästä Vw- harrastuksestani ja pian sain useamman tarjouksen joutilaista Ventoista. Päätin tarkastella maantieteellisesti lähintä tarjokasta. Ohessa pari kuvaa tarjokkaasta;








Tein kaupat näiden kuvien ja myyjän puheiden perusteella.
Autohan on 2-litraisella bensakoneella ja automaattivaihteistolla varustettu GLX
(näin hienoa mallia ei ollut Suomen mallistossa) varusteinen yksilö. Siinä on Suomi-autoihin verrattuna parempi (plyyshi) sisustus, takaspoileri (joojoo !!!) ja sähköinen kattoluukku sekä kummankin puolen turvatyynyt. Vastaavasti penkinlämmittimiä tai sähköikkunoita  ja -peilejä ei ole; niiden kohdalla pitää turvautua lihasvoimaan. Myös väri on erikoinen; "LE5P" eli jotain tumman beigen, harmaan ja violetin välitä.

Valkeakoskella autoon tutustuessani se oli aika hyvin kuvauksenmukainen; -94 malliseksi se oli ruostunut tyypillisistä kohdistaan; Etulokasuojien takareunat ja takalokasuojien kaaret + takaluukku. Moottori hyrähti käytiin tuomani ladatun akun turvin ja jäi käymään varsin tasaisesti pakoputken tuhistessa hennosti.
Automaatti alkoi kuljettaa autoa rauhallisen tasaisesti. Jarrut, valot ja muut tomivat niinikään.
Mittarissa oli "TOTAL 180000km" eli aikas vähän ajetusta autosta tässä puhutaan.
€urot ja auton paperit vaihtoivat omistajaansa ja Vento jäi odottamaan myyjän yrityksen portinpieleen iltaa, jolloin sen voisin hakea apukuskin tullessa mukaan.


Total 180tkm

Kotimatka - kaikki 125km - sujui varsin hyvin. Jotain siellä edessä kolisi aika kovin, kun autolla ajoi epätasaiseen kohtaan tiessä, Olisiko iskarit jotenkin väljät tai jotain...
Auto on seisonut ulkona, joten kaikki mahdolliset räppänät ovat täysi kuivia lehtiä ja muuta rapisevaa ja haisevaa kun auto lämpesi ajon myötä...
Niitä sitten hätistelin siinä ajon ohessa syyskuisena pimenevänä iltana kun Vento mennä jurnutti kohti uusia seikkailuja seuraten edelläkulkevaa Volvo V70:stämme, jota Tuomas- poikamme ajoi.Poimin hänet kakkoskuskiksi lomamatkallaan armeijasta.
Myyntikuvissa mukana ollut radio oli kadonnut mystisesti ennen myyntiä, joten kuuntelin alustan kolinoita lehtien rapinoita - laulamaan en sentään ryhtynyt itseni hereilläpitämiseksi.


Tästä siis alkaa taas yhden Venton tarina farmillamme. Katsotaan, mitä siitä saadaan aikaan. Lähtökohta ainakin on hyvin varusteltu ja vähän ajettu auto. Mitä yllätyksiä sitten tuleekaan ja miten ne korjataan, jää tulevien viikkojen kerrottaviksi.

18.09.2014
Päätin siivota autoa hiukkasen.
Tämä autohan on ollut pesemättä ja siivoamatta hyvinkin tuon neljä vuotta ja sen se oli näköinenkin...
Ulkopintaan tepsi kunnon liuottimet ja muut pesuaineet + rajusti painepesuria.
Sisältä auto oli niinikään epäsiisti ja törkyinen.
Nappasin etupenkit irti, jotta pääsen imuroimaan ja siivoamaan kaikki sisustuksen kolot.

Moottoritilan puolella sama pudistuslinja jatkui. Putsasin myös tuulilasin etupuolella olevan muovien peittoon jäävän alueen, jonne tunnetusti irtolehdet ja muut roskat kerääntyvät.
Huomasin, että autossa ei ollut ollenkaan raitisilmasuodattimen panosta paikallaan...
No, eipä ollut ihme, että kuivat puun lehdet ja muut pikkuroskat tunkivat kojelaudan suuttimista ulos. Irrotin puhaltimen moottorin, puhalsin sen ja kaikki ilmakanavat puhtaiksi.
Nyt ei enää pärise kun käyttää puhallinta.Luonnollisesti asensin uuden raitisilmasuodattimen paikoilleen vastaisen varalle.

Kotipihassa Kärcheri lauloi ja pinttynyt lika sai kyytiä


Konetilan liat saivat kans kyytiä
Sisätilat olivat aika surkeassa kunnossa.
Päätin ottaa etupenkit irti niin pääsen aloittamaan...
"jonkin aikaa" myöhemmin... kyllä siitä vielä siisti tulee :)
20.09.2014
Ajattelin katsella hiukan noita lokasuojien ja helmojen ruosteita.
Niistähän minulla on jo kokemusta, joten tiesin mistä etsiä tai mitä kohtia koputella.
Pitää muistaa, että tämä(kin) auto on -94 vuosimallia, joka ruostuu herkemmin kuin pari aikaisempaa vuosikertaa. Tuon oudon ruostumisherkkyyden syyksi olen mieltänyt Saksassa tuolloin (ympäristösyistä) muutettua suoja-aineiden ja maalien koostumusta.
Samasta ongelmasta kärsivät surullisenkuuluisasti saman vuosimallin Opel Astrat, jotka ruostuivat pahoin jo ensimmäiseen katsastukseen mennessä.
Kaikkiaan suomalaisiin veljiinsä verrattuna tämä auto on vähäruosteinen.
kuskin puoli on tässä autossa selkeästi parempi kuin oikea puoli, josta sitten kaaputtelinkin kariesta useammasta kohdasta; parit pohjan vedenpoistotulpat ovat aika rapsakassa kunnossa... olenkin miettinyt, että miksi niitä alkujaan on pitänyt niin montaa sinne viljellä...

Meinaan vaan, että jos sitä vettä on pohjan yläpuolella (=sisällä autossa) niin ei se sieltä ainakaan noiden tulppien kautta pois tule... ellei nyt sitten pura koko sisustusta sen nähdäkseen. Mistä sitä vettä sinne auton sisälle nyt sellaisia määriä olisi kertynyt... ?
Kaikki Ventoni ovat olleet lattiamattojen alta ihan kuivia, mutta lähes jokaisessa noiden kumilätkien ympärys on pehmennyt. pohjapuolelta.. siinäpä
"Lessons Learnia" autovalmistajille; luopukaa koko kumitulpista ruostepesinä.


No, mitäs minä.. koputtelin ainakin kolme reikää suuremmaksi ja pikkasen pyöräytin virsikirjalaikalla oikeaa helmaa... nyt sitten myrkyt pintaa, pikkasen uutta peltiä ja migiä perään... siinä se varmaan tuleva viikko tai viikot vierähtävätkin, ellei pidempään.

30.09.2014
Ihan pientä päivitystä.
Kuskin puoli oli helpompi hoidettava ja nyt on ruosteet pois ja helma siisti.
Samoin auton ainoa sähköinen lisävaruste - kattoluukku - alkoi toimia kun sitä hiukan herkistelin... vähänks hienoo :)








06.10.2014
Oikean puolen helma ja takakaari ovat nyt hitsattu, massattu ja maalattukin...
Moottoriöljyt sekä öljy, ilma ja raitisilmasuodattimet vaihdettu.
Takaluukun ruosteille en tässä vaiheessa tehnyt mitään, sillä epäilen korjauksen olevan näkyvämpi kuin itse ruostekukkaset - ne vakiopaikat Ventoissa.
Jos vertaan tätä autoa siniseen tai punaiseen Ventoihin, jotka on maalattu uudelleen, ei tämä harmaa Vento pääse siisteydessään luonnollisestikaan samalle tasolle, mutta toisaalta... puhutaanhan toisaalta 20 vuotta vanhasta originaalista käyttöautosta.


Pohjan rei´lle en ole tehnyt mitään, sillä työkiireet ja muut menot mitoittavat päivät aika tarkkaan. Samoin etupäästä kuuluvat kolinat ovat vieläkin selvityslistalla.
Minulla on uuttavastaavat etutolpat jousineen valmiina, samoin kuin muitakin osia.
Nämä kun saisin kuntoon vielä, niin saattaisinpa jopa kokeilla katsastusta.
Katsotaan nyt, mitä näinä pimenevinä iltoina ja lyhyinä viikonloppuina saan aikaan.


Kokeilin kiusalla laittaa auton myyntiin Tori.fi´n. Kaikenlaisia renkaanpotkijoita ja satasen tarjoajia sitä onkin... toistaiseksi en viitsi autoa sentään tappiolla myydä - tuskin paljoa voitollakaan sitä tulen myymään.

Niinhän siinä kävi, että ne työkiireet ja syksyn pimeys pehmittivät harrastuksen olemattamiin.
Hetken aikaa mietin Venton kohtaloa ja päätin kaupitella sitä eteenpäin. Tosiaan monenlaista mannea ja eläkelläistä oli tarjolla, mutta tosiostajie sitten vähemmän.
Lopulta päädyin vaihtamaan sen toiseen; Vento läksi Tampereen sunnalle ja sain vaihdossa sitten Vw Golf Variantin - just katsastettu ja samanikäinen soiva peli, mutta esteettisesti lähinnä romuttamokuntoinen kaakki.
No, autojen määrä ei siis vähentynyt, mutta ainakin päivittyi kulkukelpoisemmaksi.

Onneksi ja ehkä just siksi, että mulla on paljon irto-osia ja uusia sisustuksen palikoita, tästä autosta voi tulla ihan siistikin.
No, siitä ja monista muista jutuista lisää, kunhan on hoidettu nuo työhön liittyvät kaukomatkat pois alta

17. lokakuuta; Ventot vetristelevät viimeistä kertaa


8. Vaalean sininen -94 Golf Variant Tampereelta
    - myin itse eteenpäin (2014)


Tämän auton tarina alkoi siitä, mistä Harmaan Venton tarina päättyi.
Vaihdoin sen päikseen toiseen volkkariin erään Heikin kanssa.
Tämä Vw Golf Variant oli oli alkujaan lähtenyt taipaleelleen Turusta, joten aika lähelle se päätyi taas kun tuli meille Saloon. Ihan perussiisti peli, tosin törkyinen sisältä ja huolittelematon ulkoa, muttei siis mikään mahdoton tapaus.

No joo, ei tätä autoa ole kummemmin tarkoitus pitää, mutta talliin tarvitaan tilaa ja tällaisen katsastetun auton myyminen on lienee helpompaa kuin tuon vähän vaikeaksi kaupiteltavaksi osoittautuneen automaatti-Venton.

Ostohetkellä en autoa paljon syynäillyt, olihan ihan pilkkopimeä ilta.
Papereihin vain nimet ja auto talliin odottamaan omaa aikaansa.
Minun nimittäin piti lähteä taas tuonne rapakon taakse työreissulle heti perään.


Reissusta kotiutuneena katselin ostostani ja päätin siistiä sen myyntikuntoon.
Päädyin vaihtamaan autoon Vw Venton penkkisarjan, jotta saan sisustuksen siistiksi.
Asentelin autostereot loppuun ja uusin joitakin kojelaudan pikkuosia. Näitä kaikkiahan minulla on varastolaatikoissani yllin kyllin.
Auton alla tulivat ihan kohtuuliset telvirenkaat, jotka piristyivät uudella maalipinnalla ja kapselisarjalla. Kesärengassarja löytyi niinikään omista varastoista.

Lopuksi huolsin moottorin; öljyt ja suodin sekä ilman- ja raitisilmansuotimet menivät vaihtoon, niin oli kaikki peruspalikat paikoillaan. Vielä muutama polttimo uusiksi :)

Ja eikun myyntiin... jos hinta/laatu-suhde on kohdallaan, auto lähtee päivässä, kahdessa.
Ja niinhän siinä kävi; Volkkari vaihtoi maisemaa oltuaan alle vuorokauden nettiautossa.
Uusi omistaja vei auton Lohjalle, jonne se meni ihan arkikäyttöön.

Ohessa muutama kuva meillä poikenneesta farkkuvolkkarista.












Huhtikuu 2016
Samainen Golf pyörähti pihaan. Ihan se oli sama auto !!!
Auton omistaja poikkesi kysymässä vinkkejä valojen säätöihin.
Hyvin oli kuulemma Golffi pelannut ja just oli katsastuksenkin läpäissyt...
... ja matka jatkui pienen konsultaation jälkeen.



9. Valkoinen -94 Vento Naantalista
    - myin eteenpäin ja kunnostettiin (2014)


Tämä Vento saapui meille ihan myyjänsä ajamana. Tarina oli suurinpiirtein sama kuin aikaisemmankin valkoisen Venton kanssa; katsastus oli joko hylätty tai ilmeisen hylyn odottaessa ajettiin niin kauan kuin voidaan ennen myyntiä minulle.
Tässä tapauksessa kummatkin syyt toteutuivat; Vento tuli meille viimeisenä liikennöintipäivänään.
Auto oli jo ulkoisestikin kulahtanut ja silminnähden ruosteinen, mutta pohja oli sitten parempi; vain yksi vakioreikä...
Pari iltaa autoa tutkittuani päätin tarjotella sitä myytäväksi ja niin kävi, että muutamassa tunnissa tuttu kaveri ilmoitti ostavansa sen minulta; sama mies - Heikki, joka nouti harmaan Venton muutaman kuukautta aikaisemmin.
Tätä autoa noudettaessa, näin aikaisemmin myymäni harmaan Venton jälleen; nyt se oli kunnostettu ja katsastettu :)
Näin ne Ventot kiertävät harrastelijalta toiselle.




10. Vihreä -96 Vento Halikosta - romutettiin toisaalla (2015)

Tämä Vihreä Vento oli jo kuvienkin perusteella aika loppuunajettu.
Eipä se ollut alkujaankaan hinnan kiroissa, mutta pienen tinkimisen jälkeen auto oli lähes ilmainen. Kun pirssi sijaitsi vielä tässä Salon seudulla, niin eikun pikaisten kauppojen jälkeen ajamalla uuteen osoitteeseen.
En tuonut tätä autoa edes kotiin, koska kori oli nin rapea ja sisustus tanakasti homeessa.
Reilussa tunnissa purin autosta keulan ja perän osat sekä pisteosia sieltä täältä.
Hyvin toimiva moottori + vaihteisto sekä muukin tekniikka on vielä paikoillaan.

Elokuussa purimme lopulta tekniikankin pois ja aika tyhjä runko saa viimeisen kyydin punaisen Golfin kanssa.

Homeinen Vihreä Vento luovuttaa viimeisiä osiaan.
Tässä irtoavat etuiskareiden yläpään laakerit Sinisen Venton hyväksi.
Liikkui se vielä tämänkin jälkeen omin voimin..

11. Musta -97 Vento Helsingistä
     - romutettiin romutustodistusta varten (2015)


Tämä auto löytyi niinikään netistä ja fyysisesti Helsingistä...
Kauppahinta oli sopiva ja auto tuntui kohtuulliselta. Eihän tämä harrastukseni nyt mitään miljoonabusinesta ole, joten hinnat liikkuvat lähinnä satasen kummankin puolen.

Auto löytyi sovitusta paikasta. Pikaisten kauppojen jälkeen tarrakilvet kiinni ja kone käymään. Pikkasen bensaa tankkiin ja eikun kohti Saloa.
Ajo oli aluksi vähän kankeaa, mutta alkoi pikkuhiljaa herkistymään, kun puolen vuoden seisonnan karstat ja jumitukset pikkuhiljaa hellittivät.
Myyjä kertoi toisen etujousen olevan mitä ilmeisimmin poikki ja siltä se narahtelu kuullostikin kun ajon aikana se itsestään muutaman kerran muistutteli.
Tässä metallinmustassa viimeisen vuosimallin Ventossa on potentiaalia, mutta töitä ja rahaahan se vaatii.
Tarkastelen autoa tarkemmin perusteellisen pesun jälkeen ja toimiin - mihin nyt sitten ikänäkin - ryhdyn lomareissumme jälkeen.

Ohessa kuva autosta heti sen saavuttua kotitallimme.

Metallinmusta Vento kotitallissamme.

"pientä pintaruostetta" - heinäkuu 2015


Pientä, mutta vain hyvin pientä kehitystä...
Takaluukun korjailua

Tämä musta Vento ei olisi ollut mitään mahdoton projekti, mutta niin vain aika kului, enkä  saanut sitä aloitettua. Osa syy oli perheen lomareissu, mutta sen jälkeen työnanatajani päätti järjestää vuosittaiset YT:t ja niiden seurauksena pitikin keskittyä töissä jatkamiseen...

Tarjottelin autoa omakustannushintaan toisille Vw harrastajille, muttei heiltä sittenkään löytynyt massia muutamaa satasta varailuista huolimatta...

Lopullinen niitti tälle autolle tuli veljeni halusta ostaa uusi auto. Yllättäen tämän Vw:n arvo nousi 1500€ romutustodistuksen myötä. Niinpä "musta Vento" starttasi viimeiselle reissulleen purkupaikalle ja kulkikin tuon matkan hyvin. Tavallan harmitti romuttaa hyväkulkuinen auto, mutta toisaalta tarvittava työ olisi merkinnyt satasten menoerää ja olisin saanut ehkä just omani pois. Muutamassa tunnissa Vento luovutti osansa toisten volkkareiden hvyäksi. Tyhjäksi kaluttu runko päätyi sitten kierrätykseen antaen vielä 1500 €uron alennuksen uuteen autoon.
Näin päättyi tämän Venton tarina. Tämä Venton tekniikka akseleineen on säästössä, mutta keulan osat ja joitakin muita osia menivät pikkurahalla toisten Volkkareiden hyväksi.


Näihin kuviin, näihin tunnelmiin...

12. Punainen -93 Golf Naantalista - romutettiin toisaalla (2015)

Tämä hyvin siisti ja ruosteettoman näköinen Vw Golf oli jo myytäessä poistettu kilvistä.
Autoon kohdistui todella huima verovelka, joten tämän sinällään hyväkuntoisen automaattivaihteisen Golfin kohtaloksi tulisi vain romutus.
Sain neuvoteltua varsin kohtuullisen hinnan ja noudin auton trailerilla, koska tällaiselle autolle ei saa edes siirtokilpiä.
Noh, perillä tein sitten perinteinen inventointi; saldo oli mm kumisaappaat sekä kihlasormus.
Olemme aina vitsailleet, että joka autosta pitää löytyä kolikoita kompensoimaan investointia... ja niin tässäkin - tosin vain 20 centtinen :)
Palautin tuon sormuksen myyjälle, mutta kolikon sentään pidin itse :)
Parissa, kolmessa tunnissa purin autosta kaiken itselleni tärkeän ja vähän ylimääräistäkin.
Runkoon jäi vielä tuo hyvä moottori automaattilaatikkoineen. Se purettin yhdessä johtosarjansa ja vaihteenvalitsimen kanssa odottamaan jatkosijoitustaan.
Loppurunko päätyy Kuusakoskelle.



13. Sininen -97 Golf Variant - romutettiin toisaalla (2016)

Tämän Golf Variantin omisti samainen kaveri, kuin tapaus #1.
Samalla tavalla moottorikin oli korkannut; kannentiiviste petti, eikä haluja enää ollut korjata tuota autoa. Ja niin taas isä ja poika- parivaljakko pääsivät valloilleen.
Parissa- kolmessa tunnissa Golf muuttui kulkevasta autosta kalutuksi raadoksi.
Mukaan läksivät kaikki sisutuksen osat kojelautaakin myöden. Ne käytetään "valkoisen variantin" elvyttämiseen. samoin keulan kaikki osat, talvirenkaat, kattokaiteet ja muut päätyivä kuormaamme.
Heh - tämä purkaminen alkaa käydä jo rutiinilla.

14. Vihreä -97 Vento - romutettiin muualla (2016)

No heti perään löysin netistä romuksi menevän Venton.
Tämä varsin vähän ajettu Kaunialaisauto oli joutunut eron riitakapulaksi ja sai erimielisyyksien lomassa puukosta ja pesäpallomailasta... jäljelle jäi tämä surullinen raato, josta kävin nyppimässä mieleisiäni osia saaden itse hinnoitella ne... vähän surullinen tarina kaikkiaan.
Mukaan tarttui keulan osia ja jotain pientä.Loppuauto päätyi toiselle harrastajalle, joten kierrätys on kunniassa !

-97 mallin Venton matkan pää
15. Viinipunainen -94 Golf (2016) - romutettiin

Tämä auto oli jätetty erään liikenneaseman parkkikentälle, josta se pyynnöstä nousimme ja romutimme. Autossa oli 1.4-litrainen moottori.
Auto oli aika perille ajettu, joten montaa osaa ei siitä tullut otettua talteen, mutta parempi sekin kuin ei mitään.

16. Punainen -95 Farmari Golf (2016) - romutettiin

Tämä farmari päätyi meille myyjän soitettua minulle ja tarjottua sitä pikkurahalla ostettavaksi osiksi. Auto oli käyntikuntoinen, mutta kauttaaltaan ruosteinen ja seisonnassa jumittanut.
Auto purettiin osiksi. mm penkit ja takaluukku otettiin talteen, mutta suurin osa (mm moottori+vaihteisto) jäivät runkoon, joka läksi välivarastoon toimitettavaksi romuksi osana suurempaa erää.




17. Vihreä -95 Golf 3D (2016) - Meni lopulta purkuun


 


No just... Joulukuu 2016 on käsillä, mutta vielä yksi volkkari tuli talliimme... tai siis jonnekin tiluksillemme.
Tämän auton kohdalla ei tarvitse puhua kovinkaan johdonmukaisesta toiminnasta, jos sitä nyt yleensä minun kohdallani voi ajatella olevan.
Auto ilmaantui FB myyntipalstalle ja sieltä sen sitten bongasin
Kuvassa auto oli siistinnäköinen metallinvihreä "Rolling Stones" erikoismalli, jossa oli selostuksen mukaan hyväkuntoinen erikoissisustus mittaristoineen, sähköinen kattoluukku jne mutta ei keskuslukitusta ja ne nätit vanteetkin olivat jo kadonneet toisaalle...

Myyntikuva

Nooh, ei tämä auto ollut hinnan kiroissa, joten sovimme kaupat auton omistajan - reippaan nuoren ammattikoululaisen - kanssa. Auto jäi vielä muutamaksi päiväksi Helsinkiin seisomaan niille sijoilleen, sillä työkiireet ja apukuskin puute lykkäävät siirtoajoa.
Kauppaan eivät tosiaan kuuluneet kuvassa olevat renkaat vanteineen. Alle oli pyöräytetty jotkut tarlvirenkaat, joista eturenkaat olivat 14 tuumaiset ja takarenkaat 13 tuumaiset... no, pääsipä nyt siirtämään tuon auton Salon seudulle.

Kotimatkalla ei soinut Rollarit tai mikään muukaan; mankassa eivät olleet johdot kiinni, enkä nyt niitä alkanut siinä ajon aikaan asentelemaan. Jännitystä elämään sentään toivat puuttuvat takaiskarit. Tai kai ne siellä livat, mutta ilman kunnollista iskunvaimennusta auton perä pomppi koko aika ylös-alas; eipä vaivanneet selkäjumit ja muut perillä enää :)

Kotosalla pikapuunaus ja romujen siivoaminen.
Alle pulttasin VW aluvanteet ja linkasin nuo talvikiekot kuutamolle...
Siinäpä tuo nyt odottelee kevättä ja parempaa inventaariota korjauksista.









Tarjottelin autoa toisille Vw- harrastajille. Useampi kyllä peukutti, muttei kukaan tarjonnut edes huonostikaan. Laskeskelin autoon investoitavia summia ja päädyin auton kannalta ikävään ratkaisuun; autoa ei kannata korjata ja katsastaa myyntiä varten.En saisi siitä koskaan omiani pois.
Siispä tammikuun lopulla lauantaina purin autosta kaiken järkevästi irroitettavan, paitsi moottorin ja voimansiirron - nekin lähtevät kyllä, mutta tarvitsevat nosturipaikan.
Näin siis päättyi tämän Golfin tarina, mutta se elää vielä osina toisissa autoissa sitten...


18. Punainen -94 Golf 3D (2017) - ostettiin purettavaksi

Tämä punainen -94- mallin kolmiovinen Golf löytyi ihan tästä lähistöltä.
Omistaja oli tarjonnut sitä ensin eräälle toiselle VW harrastajalle toisella puolella Suomea, mutta hän ei pitkän välimatkan vuoksi sitä halunnut, mutta vastaavasti vinkkasi siitä minulle.
Tämä tosi kiva ilmiö - pelataan yhteen - on autoharrastuksen mukavia puolia.


Kiitoksia Ilpolle vaan !!!

Ajelin katsomaan autoa, jonka sanottiin olevan muuten ok, mutta katalysaattori olisi tukossa ja siksi leikattu auki. Perillä odottikin tuo punainen Golf. Myyjä tosin oli unohtanut kertoa, että kilvet oli jo palautettu ja punainen väri olikin jälkikäteen maalattu viininpunaisen värin päälle listoja, kahvoja ja muita sen kummemmin suojaamatta....
Auto kyllä käynnistui ja kävi kait aika hyvin. Se aukirälläköity pakoputki piti huolen metelipuolesta, joten ihan tarkkaa en analyysistäni voinut olla.
MIttareissa paloi taustavalot, muttei merkin merkkiä. Huoltokirjaakaan luonnollisesti ei ollut, joten auton muodollinen olemus jä lähinnä hämärässä tallissa vilkuiluun.





"No hulluhan se on, jos ei puolta tarjoa" - ajattelin. Myyjä tosin ei siitä tykännyt ja homma jäi sillä erää siihen. Fakta vain on, että tuollaisen kilvettömän, huonosti maalatun ja epämääräisen ajo-ja huoltohistorian omaava auto ei ole kuin muutaman kympin hintainen...
Muutamaa päivää myöhemmin myyjä kuitenkin palasi asiaan ja tarjoukseni meni läpi.
Ja eikun dollykeikkaa pukkaa....

Autoa ei lopulta purettu, vaan se jäi peltoautoksi.



19. Vihreä -97 Vw Vento (2017) - ostettiin purettavaksi

Tämän vihreän Venton kerrottiin olevan muten "ihan ok", mutta moottorinohajusyksikkö olisi rikki ja siksi kipinän puutteessa ei käynnistynyt. Lisäksi helmassa olisi "pari reikää"...
Ostin auton 60€ ja noudimme sen dollyllä.
Kotitallissa tarkastellessani auto osottautui ihan toivottomaksi yksilöksi, sillä auto oli purettu tai paremminkin revitty osiksi vähän joka suunnalta. Ei se ECU rikki edes ollut. Virranjakaja oli juurestaan irti, eipä ollut kiinni sytytyspuolakaan ja sen ECU´n liitinkin oli murjottu juuresta poikki... no, hohhoijaa.... sisältä autosta oli purettu autostereot tyyliin "sikanopeasti" jolloin rikkomisen määrä oli lähinnä vandalismin tasoa.
Mukaan tulivat kahdet renkaat, joista vain vanteilla oli edes teoreettinen arvo.
Kun pohjasta löytyi enemmän reikiä kun murrosikäisellä on hampaissa, niin homma oli sillä taputeltu - paskaks vaan ja paaliin !
Purimme autosta joitakin osia, mutta käytännössä koko auto meni paaliin.
Eipä tainnut olla edes tuon 60€ arvoinen tämä ostokseni, mutta "aina ei voi voittaa - ei edes joka kerta"  (Hugo-peikko - 1993)
EDIT: sain muuten osilla n. satasen...



Viimeiselle matkalle lähdössä



20. Hopeanvärinen -97 Vw Vento (2017) - purettiin paikan päällä

Tämäkin hopeanvärinen Vento oli jo ajonsa ajanut. Ainakin omistajansa ja erityisesti verottajan mielestä. Verovelkainen Vento purkautui käsissämme puolessatoista tunnissa osiksi, jotka saattoi lastata peräkärriin ja Volvon perälle.
Ruoste ja kolhut olivat jo raiskanneet runkoa monesta kohdasta, mutta jotain saimme mukaan. Taas on osia... volkkarit eivät sittenkään lopu maailmasta !!!




Myyntikuva netistä...
... ja sama auto vierailumme jälkeen..



21. Sininen -94 Vw Vento (2017) - purettiin paikan päällä

Tämä sininen Vento oli unohdettu paikalliselle moottoritien huoltamolle jo 2015, josta sen bongailin yhä vain kurjistuen reilun vuoden ajan. Jossain vaiheessa kilvetkin katosivat ja kyljet ruttautuivat... sen ajot oli ajettu. Siirtokehotuksen saatuaan ja romutuslaanille päädyttyään vierailin luvan saatuani (!) autolla työkaluineni irroitellen peruosia, mitä nyt näin tärkeiksi. Tämä tiedettävästi rodulliselle vähemmistölle kuulunut autoyksilö oli yksi sekaisimpia näkemiäni... tavaraa oli vaikka muille jakaa, muttei ostokuitteja kuitenkaan.
Minulle kelpasivat vain auton osat...
Että tällainen tapaus...









Tämä sivusto ja sen useat tarinasta saivat alkunsa eräästä vanhasta Vw Ventosta, ihan tavallisesta perheautosta, joka kerran oli nuoren lapsiperheemme auto Espoossa. Löysin tämän auton vuosikausia myöhemmin hylättynä Salosta. Päätin ostaa auton takaisin kunnostaakseni se ensiautoksi pojallemme, joka kerran tuli synnytyssairaalasta tämän auton kyydissä. Ja kuten harrastuksilla on tapana, alkoi tämänkin juttu laajentumaan; linkit oikealla kertovat jokainen oman tarinansa...